Ślad węglowy

Zmiany związane z wdrożeniem nowej polityki klimatycznej

Obecnie w systemach gospodarczych wszystkich krajów Unii Europejskiej oraz wielu krajów na świecie zachodzą ogromne zmiany związane z wdrożeniem nowej polityki klimatycznej  Europejskiego Zielonego Ładu. Zmiany te dotykają wszystkich branż, segmentów rynku oraz wszystkich rodzajów firm i instytucji – nie tylko sektora przemysłowego, ale również finansowego, usług, administrację publiczną i samorządową. Obejmują one firmy duże, średnie i małe. Zmiany te są natury prawnej (nowe akty prawne, wymagania dla producentów, certyfikacja) i jakościowej, w procesach produkcyjnych czy zarządzania środowiskowego. Zmiany dotyczą również finansowania nowych inwestycji przez instytucje finansujące (nowa taksonomia finansowa).

Wszystkie te wyzwania wymagają od właścicieli firm wypracowania nowego podejścia mającego na celu wdrożenie zmian, które są ważne dla branży i klientów końcowych.

W prawodawstwie krajowym ważnymi wymaganiami są obecnie kryteria środowiskowe nakładające na przedsiębiorców nowe wyzwania w procesach inwestycyjnych,
w procesach produkcyjnych czy w działaniach B2B. Aby skutecznie funkcjonować, ale również pozyskać finansowanie zewnętrzne, firma będzie zobowiązana do szczegółowego określenia wpływu jej nowej inwestycji w zakresie zmian klimatu i szczegółowego wyliczenia emisji CO2 [CarbonFootprint] i/lub cyklu życia produktu (LCA-Life Cycle Asessment).

Co można zrobić, aby firma czy organizacja (w tym jej produkty) była konkurencyjna na światowym rynku, a jednocześnie była rentownym przedsiębiorstwem i spełniała wymogi nowej taksonomii finansowej?

Istnieje kilka wiarygodnych źródeł pomiaru tzw. „zrównoważonego” produktu lub usługi. Obecnie na rynku międzynarodowym najbardziej wiarygodnymi i oczekiwanymi parametrami jest obniżanie emisyjności wytworzonego produktu lub usługi mierzone redukcją emisji GHG. Aby można było obniżyć emisyjność, najpierw należy obliczyć tzw. Ślad węglowy. Dotyczy on produktu, usługi lub całej organizacji. Parametr ten obliczany jest zgodnie z międzynarodowymi standardami i uznany w świecie jako wiarygodne dane obliczone na podstawie procesów produkcyjnych w firmie czy sposobie zarządzania przedsiębiorstwem.

Co to jest ślad węglowy ?

Mianem śladu węglowego określa się wyliczenie całkowitej emisji gazów cieplarnianych podczas pełnego cyklu życia produktu (przedsiębiorstwa). Jest on wyrażony jako ekwiwalent dwutlenku węgla na jednostkę funkcjonalną produktu (CO2e/jedn. funkcjonalna). Ślad węglowy obejmuje emisję dwutlenku węgla, metanu, podtlenku azotu i innych gazów szklarniowych (cieplarnianych). Zmiany klimatyczne, spowodowane czynnikami antropogenicznymi, stanowią obecnie jeden z najważniejszych problemów środowiskowych. Rządy, organizacje pozarządowe oraz przedstawiciele przemysłu i biznesu podejmują zatem inicjatywy zmierzające do redukcji emisji gazów cieplarnianych oraz działania obejmujące ciągły monitoring, raportowanie, weryfikację i prognozowanie skutków zmian klimatu. Poszukiwano także narzędzi, które określałyby wpływ danego produktu na środowisko. W ten sposób narodziła się idea śladu węglowego (carbon footprint).

Ślad węglowy, obok śladu wodnego, stanowi także element śladu środowiskowego (ekologicznego). Ten ostatni to nic innego jak analiza zapotrzebowania człowieka na zasoby naturalne. W tym wypadku ludzka konsumpcja zasobów naturalnych porównywana jest ze zdolnością naszej planety do ich regeneracji. Ślad środowiskowy to szacowana liczba hektarów powierzchni lądu i morza, potrzebna do rekompensacji zasobów zużytych na konsumpcję i absorpcję odpadów. Jest on mierzony w globalnych hektarach (gha) na osobę.

Po co obliczać ślad węglowy?

Przedsiębiorcy na całym świecie – także w Polsce – decydują się na obliczanie śladu węglowego z różnych powodów:

  • Wymagania rynku. Przedsiębiorcy, współpracując z firmami międzynarodowymi (głównie z Wielkiej Brytanii), są wręcz zobligowani do obliczania śladu węglowego dla swojej działalności bądź produktów. Większość polskich firm dowiaduje się o istnieniu tego wskaźnika od swoich zachodnich kontrahentów, którzy wysyłają zapytania ofertowe, zawierające pytanie o ślad węglowy produktu. Polska spółka, chcąc wziąć udział w przetargu, musi zatem policzyć wartość śladu węglowego dla konkretnego produktu.
  • Przymus raportowania do Carbon Disclosure Project (CDP). Jest to międzynarodowa organizacja not-for-profit, która stworzyła światowy system dla firm i miast, umożliwiający im obliczanie, ujawnianie, zarządzanie oraz dzielenie się swoją całościową informacją w temacie działań na rzecz ochrony środowiska. CDP działa we wszystkich sektorach, motywując przedsiębiorców do działań prośrodowiskowych oraz dzielenia się osiągnięciami w zakresie redukcji emisji gazów cieplarnianych.
  • Raporty społecznej odpowiedzialności biznesu (ang. Corporate Social Responsibility – CSR) i raportowanie pozafinansowe. Zgodnie z założeniami CSR, bycie odpowiedzialnym nie oznacza tylko spełniania przez organizacje biznesowe wszystkich wymogów formalnych i prawnych, ale oprócz tego również zwiększone inwestycje w zasoby ludzkie, w ochronę środowiska i relacje z interesariuszami, którzy mogą mieć faktyczny wpływ na efektywność działalności gospodarczej tych organizacji oraz ich innowacyjność.

Działamy dbając o zasoby naturalne

Tworząc wspólnie nieziemską przyszłość. Kierujemy się szacunkiem do natury i do człowieka. Energia odnawialna to dla nas oczywisty i jedyny słuszny wybór.